unex

مجله ی بهترین ها

unex

مجله ی بهترین ها

مجازات سقط جنین چیست؟

دوشنبه, ۲۸ مهر ۱۳۹۹، ۰۲:۴۱ ب.ظ

سقط جنین هم از نظر دین اسلام و هم از نظر شرع و قانون حرام است و اگر کسی عامدا اقدام به سقط جنین بکند، علاوه بر دیه مجازات ۳ تا ۶ ماه حبس نیز دارد. اما این موضوع همانند موضوع های قانونی دیگر دارای جزئیات و تبصره های بسیاری است که در این مقاله به آنها اشاره می کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

 

سقط جنین

مجازات سقط جنین

سقط جنین از نظر مجازات اسلامی جرم تعبیه شده است یعنی قانونگذار می تواند برای کسانی که در این عمل زشت مشارکت کرده اند حکم صادر کند. سقط جنین را می توان خارج شدن اختیاری جنین از رحم مادر تصور کرد به طوری که قابلیت زندگی بیرون رحم مادر را نداشته باشد و بعد از خارج شدن جانش را از دست می دهد.

قانون درباره کسانی که در سقط جنین مشارکت کرده اند چه می گوید؟

قانون گذار می تواند کسانی که در سقط جنین به مادر کمک می کنند مانند پزشک، ماما و هرکسی که به مادر دارویی بدهد یا اقدامی کند که او فرزندش را از دست بدهد را مجازات کند. در قانون چیزی درباره مجازات مادر ننوشته است. یعنی اگر مادری حتی از روی قصد فرزندش را سقط کند توسط قانون مجازات نمی شود فقط باید در صورت حکم قاضی، به پدر جنین دیه بدهد.

قانون اسلامی برای مجازات پدری که همسرش را وادار به سقط کرده و باعث سقط فرزندش شده هم حکم مشخصی ندارد. نهایت مجازاتی که برای پدر درنظر گرفته شده است پرداخت دیه است.

 

سقط جنین

در چه شرایطی سقط جنین مجاز است؟

  1. وقتی سه پزشک متخصص و معتبر تایید کنند که جنین دارای بیماری خاصی مانند عقب افتادگی یا نقص عضو است و این بیماری باعث حرج مادر می شود.

  2. مادر بیماری سختی داشته باشد که در صورت نگه داشتن جنین، احتمال فوت مادر وجود داشته باشد.

  3. خود مادر باید در پزشک قانونی حضور پیدا کند و رضایت بدهد که فرزندش سقط شود.

  4. جنین هنوز به ۴ ماهگی نرسیده باشد. در اصطلاح اسلامی وقتی جنین به ۴ ماهگی برسد می گویند جنین به ولوج روح رسیده یعنی روح دمیده شده است. در این مورد باید سونوگرافی های متعددی در دوران متفاوت صورت بگیرد تا حکم گذار مطمئن شود.

مجازات سقط جنین

سقط جنین از ۴ ماهگی به بعد غیرقانونی است.

همان طور که پیش تر گفتیم وقتی جنین به ولوج روح رسیده باشد مانند یک انسان بالغ است و اگر کسی عمدا یا تصادفا اقدام به قتل جنین بکند باید دیه کامل را بپردازد. اگر جنین دارای بیماری بدی است یا اینکه برای مادر خطر جانی وجود دارد باید قبل از چهار ماهگی، آزمایشات و سونوگرافی های متعدد و معتبری انجام بگیرد و به همراه خود مادر به پزشک قانونی مراجعه کرد و مادر رضایت دهد که سقط جنین انجام شود.

جالب است بدانید که اگر بعد از چهار ماهگی مشکلی برای مادر پیش آمد که امکان نجات مادر و فرزند با هم وجود نداشت طبق نظر بیشتر علما از جمله امام خمینی باید برای نجات جان یکی از آنها قرعه انداخت.

حرف آخر

سقط جنین از نظر شرعی و قانونی مانند قتل نفس است. این مسئله جزئیات زیادی دارد که می توانید در اپلیکیشن حقوقی شهرداد درباره آن بیشتر مطالعه کنید.


 

  • unex safety

سقط جنین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی